• Onderwijs >
    • Visie en missie
    • Passend onderwijs
    • SchoolVensterPO
  • Kinderopvang >
    • Kinderopvang
    • Peuterspeelgroep
    • Buitenschoolse opvang
    • Vakantie-opvang
  • Team >
    • Leiding
    • Medewerkers
  • Praktische zaken >
    • Onderwijstijden
    • Gymnastiek
    • Contactmomenten
    • ICT
  • Nieuwbouw
  • Inspecties
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Zorgverbreding
  • Groep 1
  • Groep 2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • BSO
  • Asterisk
  • Bronnieuws
  • Algemene informatie
  • Links
  • Ouderraad
  • Kc raad
  • Informatiegids Kc De Bron
  • Kanjertraining
  • Vakanties
  • Bibliotheek op school
  • Schoolkeuzetraject VO
  • Schoolfruit

Vakgebieden en methoden

Groep 1 t/m 8

Kanjertraining

Voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect

Op ons kindcentrum werken wij met de kanjertraining, voor uitgebreide informatie verwijzen wij u naar www.kanjertraining.nl

Waarom de Kanjertraining?
Kinderen verlangen een leergemeenschap waar ze zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten voor sociale situaties. De kerndoelen van de Kanjertraining zijn:

  • Hier ben ik
  • Het is goed dat ik er ben
  • Ik ben te vertrouwen
  • Ik help
  • Ik speel niet de baas
  • Ik lach niet uit
  • Doet iemand expres naar, dan denk ik: Bekijk het maar!
  • Ik gedraag mij als een kanjer, wat ik ben een kanjer

 

Wat leren kinderen bij de Kanjertraining?

  • Jezelf voorstellen
  • Iets aardigs zeggen
  • Met gevoelens van jezelf en de ander kunnen omgaan
  • Een compliment geven en ontvangen
  • Ja en Nee kunnen zeggen
  • Ja als je iets prettig vindt en Nee als je iets vervelend vindt.
  • Je mening durven geven zonder iemand te kwetsen
  • Een ander durven vertrouwen en zelf te vertrouwen zijn
  • Samenwerken
  • Vriendschappen onderhouden
  • Vragen stellen, belangstelling tonen
  • Proberen de ander te begrijpen
  • Kritiek durven geven en ontvangen
  • Zelfvertrouwen/ zelfrespect krijgen
  • Leren stoppen met treiteren
  • Uit een slachtofferrol stappen

Training

In alle klassen worden de lessen van de Kanjertraining gegeven. Zo is er in alle groepen gesproken over de 4 gedragstypen. In de onderbouw worden de handpoppen gebruikt bij de verhalen.

Kinderen gedragen zich verschillend in bepaalde situaties. De meeste kinderen zijn te vertrouwen. Ze zijn vriendelijk, behulpzaam, en op een leuke manier grappig of stoer. Maar het kan ook doorslaan. Dan gedragen kinderen zich te meegaand uit angst, lachen elkaar uit, of doen vervelend stoer. Aan de jongste kinderen wordt het als volgt uitgelegd:


Groep 1 en 2

In de groepen 1 en 2 bieden we activiteiten op basis van doelen. De leerkrachten maken een periodeplanning, uitgewerkt in verschillende thema’s. In de planning is beschreven aan welke ontwikkelingsgebieden en aan welke doelen in deze periode wordt gewerkt.   Vervolgens wordt aangegeven met welk soort activiteiten de doelen worden aangeboden, voor welke kinderen en wat daarbij de rol van de leerkracht is. Bij de inrichting van de leeromgeving wordt er rekening mee gehouden dat kinderen de mogelijkheid hebben kennis en vaardigheden te ontwikkelen op alle ontwikkelingsgebieden. Per thema veranderen de hoeken. Een hoek is een bepaalde werkomgeving, bijv. een leeshoek, een computerhoek, een huishoek, een bouwhoek.  Er wordt gewerkt met methode 'Onderbouwd'

Observeren
De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met het observatie- en registratiemodel vanuit de methode Onderbouwd. Kinderen worden in een doorgaande lijn gevolgd. De registratie wordt bijgehouden in Onderbouwd. Ouders krijgen 2x per jaar een portfolio met de voortgang van hun kind(eren). 

 

Groep 3 t/m 8

  • Godsdienstige vorming

In alle groepen wordt gewerkt met de methode Trefwoord. Dit is een methode voor godsdienstige en levensbeschouwelijke vorming voor het basisonderwijs.
Trefwoord brengt, met behulp van leefthema’s, twee werkelijkheden bij elkaar: de belevingswereld van het kind –in de hedendaagse, multiculturele en religieuze samenleving – en de wereld van de bijbel.

 

  • Rekenen en wiskunde

Wij werken met de methode ‘Wereld in Getallen’. De groepen 3 t/m 8 werken dagelijks uit de rekenmethode. De methode werkt met een vaste opbouw met iedere dag instructie en zelfstandig werken; daarin komen oriëntatie, begripsvorming, oefenen en automatiseren terug. Niet alle leerlingen rekenen op het zelfde tempo. Iedere leerling rekent zelfstandig in de weektaak met oefeningen op zijn eigen niveau: minimum, basis of plus, en kan makkelijk doorwerken naar een volgend niveau. In de bovenbouw werken de kinderen volgens een hybride systeem. Dit houdt in dat de instructie en verwerking wordt gemaakt in het werkschrift. De taken worden vervolgens gemaakt op een Chromebook. 
 

  • Nederlandse taal en lezen

In groep 3 wordt gewerkt met  ‘Lijn 3’. Binnen deze methode wordt met veel concrete materialen gewerkt om zelfstandig mee aan de slag te gaan. Er wordt rekening gehouden met leerlingen die al kunnen lezen. 

Vanaf groep 4 werken wij met Taalactief: In ieder thema komen taal en woordenschat aanbod. Aan het begin van ieder thema worden de doelen besproken en staan bij de les.
Iedere les heeft thema woorden die bij de lessen terugkomen.

 

  • Technisch lezen

De leerlingen nemen deel aan activiteiten zoals individueel lezen, duo-lezen en tutorlezen. Er wordt gebruik gemaakt van het leescircuit, waarbij leesplezier voorop staat.  De leerlingen van groep 4 t/m 6 maken gebruik van de methode Karakter. 

In de groepen 7 en 8 wordt er ook de focus gelegd op studievaardigheden. Dit doen we met de methode Blits.

 

  • Spelling

We gebruiken de methode Spellingactief. De kinderen krijgen strategieën aangeboden die helpen bij het oplossen van spellingsproblemen. Deze zullen in groep 4 en 5 per strategie aangeboden worden. Vanaf groep 6 worden strategieën door elkaar heen gebruikt. De kinderen maken alle lessen in een werkschrift. Er is bewust voor gekozen om te verwerking te schrijven i.p.v op een Chromebook te verwerken. Onze ervaring leert dat de nieuwe woorden beter beklijven door ze te schrijven.

 

  • Schrijven

Vanaf groep 3 werken we vanuit de methode ‘Klinkers'. Deze methode biedt een doorgaande lijn technisch schrijven voor groep 3 tot en met 8. De methode biedt het blokschrift aan. Het aanleren van de 'kleine' schrijfletters vindt plaats in jaargroep 3. In groep 4 komen de hoofdletters aan bod. In de overige groepen wordt het schrift geautomatiseerd en leren de kinderen op tempo schrijven. 

 

  • Engels

In groep 7 en 8 wordt Engels gegeven.

Groove.me is een complete lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert!
Met Groove.me leer je echt Engels spreken, schrijven, lezen en zingen. In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. Het mondeling gebruik van de taal krijgt meer aandacht dan de schriftelijke vaardigheden.

 

  • Wereldoriëntatie

Op veel momenten wordt gesproken over de wereld om ons heen. We brengen de kinderen kennis bij over het heden en het verleden van de aarde. Vaak gebeurt dit in aparte vakken aan de hand van methoden, maar ook door middel van groepsgesprekken, spreekbeurten, schooltelevisie, werkstukken, projecten e.d.

We maken gebruik van de volgende methoden:

-‘De Blauwe Planeet’, aardrijkskunde (vanaf groep 5)

-‘Speurtocht’, geschiedenis (vanaf groep 5)

-‘Leefwereld’, natuur en techniek (vanaf groep 5)

In de groepen 3 en 4 worden de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek, algemeen aangeboden.

Het verkeersonderwijs wordt vanaf groep 3 aangeboden. In groep 7 doen de leerlingen theoretisch verkeersexamen. We werken met de 'Jeugdverkeerskrant' van Veilig Verkeer Nederland.

 

  • Creatieve vakken

Door de gehele school besteden we ongeveer 1,5 uur per week aan creatieve vakken, zoals tekenen, handvaardigheid en muziek. Deze vakken brengen, naast de leervakken, evenwicht in het lesprogramma.

 

  • Gymnastiek

Bij de kleutergroepen staat bewegingsonderwijs dagelijks op het rooster. Er wordt in de klas gespeeld, op het schoolplein en indien mogelijk in het speellokaal.

Vanaf groep 3 krijgen de kinderen 2x per week gymles in de gymnastiekzaal. Deze zaal ligt op een afstand van ongeveer 10 minuten lopen. De lessen worden gegeven door een vakleerkracht gymnastiek. 

Agenda

Kerstvakantie

22 december 2025

Voorjaarsvakantie

16 februari 2026

Meer agenda

Contact

Uilenvliet 41

3333 BS Zwijndrecht

T 078 - 820 00 12

info@bron-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

Facebook

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Aanmelden/inschrijven

 

 

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Bron
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud