Schoolkeuzetraject voortgezet onderwijsHet is een belangrijk moment voor de leerlingen van groep 8 als de keuze voor het voortgezet onderwijs gemaakt wordt. Deze keuze komt in goed overleg tussen ons team en ouders tot stand, waarbij door de leerkracht van groep 8 en de leiding een schooladvies wordt gegeven.
Criteria om de schoolkeuze te bepalen zijn: - De resultaten van acht jaar onderwijs, vastgelegd in een leerlingvolgsysteem; - Het rapport; - De aandachtspunten met betrekking tot huiswerkhouding, gedrag en motivatie; - Het overleg met leerkrachten van groep 6,7,8, directie, teamleider en intern begeleider; - De wens van de leerling en ouder(s).
Visie Het doel is om de overstap van het primair onderwijs (PO) naar het voorgezet onderwijs (VO) zo soepel mogelijk te laten verlopen en kinderen en ouders hierin optimaal te begeleiden. Hieronder worden de stappen in dit proces beschreven.
Het proces Juni groep 7: op de rapportgesprekken wordt een voorlopig advies uitgebracht omtrent de brugklas die mogelijk voor de leerling geschikt is. De ouder(s) krijgen ook te horen of de leerling het drempelonderzoek in oktober gaat maken. Oktober: drempelonderzoek voor leerlingen waar leerwegondersteuning en/of praktijkonderwijs van toepassing is. Daarnaast voor leerlingen waar twijfel is tussen vmbo-bk en vmbo-t. Ouders worden uitgenodigd als de resultaten binnen zijn. November: voorlichtingsavond en informatiemarkt VO scholen. Januari: openhuis VO scholen, M8 Cito-toetsen. Februari: schoolkeuzegesprek met de leerling en ouder(s) met de leerkracht(en) van groep 8 en een lid vanuit de directie. In dit gesprek wordt het definitieve niveau bepaald. Maart: op 1 maart moeten de aanmeldingen bij het VO binnen zijn. April: eindtoets IEP. Mei: heroverweging adviezen. Mei: de leerling en ouder(s) krijgen een definitief plaatsingsbericht van het VO. Juni: Kennismakingsmiddag voor de nieuwe brugklassers.
Schoolkeuzegesprek met ouders/verzorgers (februari) Het gesprek met de leerling en ouders/verzorgers wordt gevoerd door de leerkracht(en) van groep 8 en een lid vanuit de directie. De school adviseert; de ouders maken de keuze en het VO plaatst de leerling. De ouders vullen vervolgens het aanmeldingsformulier in. Het kindcentrum verzorgt het onderwijskundig rapport (OKR) via onderwijstransparant. Dit wordt uiterlijk 1 maart bij het VO elektronisch, via onderwijstransparant, aangeleverd. In bijzondere gevallen neemt het kindcentrum vooraf contact op met het VO, zeker wanneer het gaat om leerlingen met een speciale zorgbehoefte.
Eindtoets IEP (april) Alle kinderen in groep 8 maken in april de landelijke eindtoets IEP. Wanneer de resultaten binnen zijn, worden de ouders ingelicht. Als de eindtoets hoger is dan het definitieve advies, wordt er nog een gesprek met ouders gehouden over de mogelijkheden. Wanneer het advies wordt aangepast, neemt het PO contact op met de desbetreffende VO school.
Vervolgtraject op VO scholen (april-juni) Een plaatsingscommissie beoordeelt de aanmeldingen. Evt. wordt er contact opgenomen met het PO. Bij discrepantie tussen de aanmelding van de ouders en het advies van het PO, volgt het VO het advies van het PO. Als het Vo de plaatsing rond heeft, wordt er een plaatsingslijst naar het PO gestuurd. Het PO heeft enkele dagen de tijd om de plaatsingslijst te controleren en evt. te reageren. Daarna gaan de plaatsingsberichten naar de ouders/verzorgers. De leerlingen krijgen een uitnodiging van het VO voor een kennismakingsmiddag in juni. Zij maken dan kennis met hun klasgenoten en hun mentor. De administratieve handelingen (uit- en inschrijven) vindt plaats per 1 augustus.
Terugkoppeling In oktober is er een contactmiddag tussen VO en PO. Dan worden de ervaringen van de docenten met de eerstejaars leerlingen in het VO besproken met de leerkrachten in het PO. Het VO verzorgt tussenrapportages van de resultaten van de leerlingen t.b.v. de afleverende scholen voor PO. Het VO rapporteert eveneens de examenresultaten en doorstroomgegevens.
|
Agenda |